Turvonneet jalat

Turvonneet jalat

Oletko koskaan katsellut jalkojasi tunnistamatta niitä omiksesi, koska ne ovat niin turvoksissa? Jalkojen turvotus on hyvin yleistä eikä siitä yleensä tarvitse olla huolissaan. Jalkojen turvotusta tulee helposti, jos olet ollut paljon jalkojesi päällä, kävellyt runsaasti, matkustanut esimerkiksi lentokoneessa tai jos jalkaasi on tehty leikkausoperaatio. Raskaana oleville naisille jalkojen turpoaminen on melkein väistämätöntä.

Nilkan ja jalkojen turvotus on epämiellyttävä ja se voi pahimmillaan vaikeuttaa liikkumista. Turvotuksessa kehosi pidättää nestettä jaloissa, nilkoissa ja jalkaterissä. Sitä esiintyy yleensä molemmilla puolilla kehoa, eikä se ole vaarallista.

Päivittäistä jalkojen turvotusta voi kuitenkin vähentää ja estää monin tavoin. Pieniä neuvoja päivittäiseen elämään, joilla voit vähentää tai välttää jalkojen turvotuksen

• Vältä istumista liian kauan, ota lyhyt kävely kerran tunnissa.
• Juo tarpeeksi. Liian vähäinen juominen edistää turvotusta.
• Rajoita suolan saantia
• Nosta jalat ylös
• Eteeristen öljyjen turvotusta vähentävästä vaikutuksesta on myös jonkin verran todisteita

Nilkkojen ja jalkojen turvotus on hyvin tavallista raskauden aikana. Äkillinen tai liiallinen turvotus voi kuitenkin olla merkki raskausmyrkytyksestä. Jos sinulla on vakava turvotus, johon liittyy muita oireita, kuten vatsakipu, päänsärky, poikkeava virtsaamistarve, pahoinvointi ja oksentelu tai näköhäiriöt, soita lääkärille välittömästi.

Jalan ja nilkan vamma aiheuttaa tilapäistä turvotusta. Tällöin on syytä levätä ja välttää loukkaantuneen jalan käyttöä. Anna jalalle kylmää käyttämällä jääpakkausta, laita myös puristusside ja nosta jalka ylös.

Jalkojen ja nilkkojen pysyvä turvotus voi olla merkki vakavista terveysongelmista. Jos turvotus on todella runsasta tai ei helpotu kotikonstein, ota yhteys lääkäriin. Samoin, jos epäilet turvotuksen johtuvan lääkityksestäsi.